2021. jún 25.

Ha Dobrev, Karácsony és Jakab jut a második fordulóba, én nem megyek el szavazni – interjú Hollai Gáborral

írta: Szabó M. András
Ha Dobrev, Karácsony és Jakab jut a második fordulóba, én nem megyek el szavazni – interjú Hollai Gáborral

Hollai Gábor a Momentum előválasztási jelöltje Budapest 13. számú országgyűlési egyéni választókerületében. A politikus 2017-ben lépett be a Momentumba. 2018-ban képviselőjelöltként indult az országgyűlési választáson, de végül Vajda Zoltán javára visszalépett. 2019-ben kompenzációs listáról jutott be a XVI. kerület képviselő-testületébe.

A 13. választókerület, ahol te is indulsz nagyrészt a XVI. kerületből áll. Milyen kapcsolat fűz a helyhez és az itt élő emberekhez?

A körzet 80 százalékát a teljes XVI. kerület adja, a maradék 20 százaléka pedig Alsórákos egészen a Vezér útig (14. kerület - a szerk.). Én itt nőttem fel a centenáriumi lakótelepen és itt jártam iskolába is. Később 13 évet éltem külföldön, összesen 3 kontinensen, viszont amikor megszületett a kislányom, akkor visszaköltöztünk a XVI. kerületbe. Jelenleg is itt lakom, a feleségem is a kerületben nőtt föl, az apósom és az anyósom is itt lakik, a sógornőm pedig a Paskál Parkban, tehát szinte az egész családom itt él a választókörzetben. Ezer szállal kötődöm a Centihez és a kerülethez.

Van kedvenc helyed a kerületen belül?

Elég szentimentális vagyok, úgyhogy a Centit mondanám. Én '73-ban születtem és a rendszerváltás előtt voltam tinédzser. 14 éves korunkban nekünk a lakótelep volt a világ közepe, itt lehetett lógni a haverokkal, ha pedig kimentünk az Örsre, akkor már a határokat feszegettük. Én nem belvárosi srác vagyok, hanem Centi lakótelepi.

hollai.jpg

Hollai Gábor, a Momentum előválasztási jelöltje Budapest 13. számú választókerületében.

Kicsit beszéljünk az előválasztásról. Rajtad kívül eddig Nemes Gábor, illetve Vajda Zoltán jelentette be az indulását. Lehet még számítani negyedik jelöltre?

Palotás János jelezte, hogy indulni szeretne, csak ez nem így működik. A hat ellenzéki párt megállapodott abban, hogy minden körzetben egy jelölt lesz 2022-ben és ezt a jelöltet előválasztáson választjuk ki. Annak azonban, hogy valaki elinduljon az előválasztáson több feltétele is van. Ilyen például, hogy ki kell kérni a történeti levéltárból azt az igazolást, hogy a személy nem volt ügynök, illetve egy erkölcsi bizonyítvány is szükséges. Ami azonban a legfontosabb, hogy a hat párt egyikének frakcióbefogadási nyilatkozatot kell adnia a jelölt részére. Tehát nem elég, ha bejelentem, hogy el akarok indulni az előválasztáson, hanem a hat pártból találnom kell egy olyat, ami engem felvállal, aminek a frakciójába majd beülhetek. Jelen állás szerint a hat pártból öt már elmondta a véleményét. A Momentum jelöltje én vagyok, az MSZP-PM jelöltje Vajda Zoltán és a DK-Jobbik jelöltje Nemes Gábor. Gyakorlatilag az LMP maradt, tehát aki el akar indulni ebben a körzetben, annak az ő támogatásukat kell megszereznie. Én nem igazán számítok új jelöltre, Palotás János is csak akkor tud elindulni, ha az LMP elfogadja őt.

Mi a véleményed a másik két biztos jelöltről Nemes Gáborról és Vajda Zoltánról?

Én azt gondolom, hogy két nagyszerű baloldali jelöltről van szó. A választóknak könnyű dolguk lesz, abból a szempontból, hogy ha a 2010 előtti, baloldali politikához szeretnének visszatérni, akkor két jelölt is rendelkezésükre áll. Én viszont teljesen mást képviselek. Én azt gondolom, hogy 2022-től egy új fejezetet kell nyitni Magyarország történetében, nem pedig visszatérni a 2010 előtti időkhöz. Ebből a szempontból a választónak könnyű dolga van, ha valami teljesen újat, egy új politikát, új megközelítést szeretne, akkor szerintem az alkalmas jelölt erre én vagyok.

Miben érzed magad jobbnak a másik két jelöltnél, mi az amiért érdemes rád szavazni az előválasztáson?

Ha én most nem egy momentumos politikus, hanem egy semleges, de elkötelezett ellenzéki szavazó lennék, akkor két dolgot vennék figyelembe. Egyrészt, hogy ki az a jelölt, aki maximalizálni tudja a szavazatokat 2022-ben, tehát ki az, akire a DK-tól a Momentumon keresztül a Jobbikig minden párt szimpatizánsai le tudnak szavazni. Az is fontos, hogy ki az, aki meg tudja szólítani a bizonytalan, illetve a Fideszből kiábrándult szavazókat. Én egy olyan integratív jelöltet támogatnék, akiről azt gondolom, hogy maximalizálni tudja ezeket a szavazatokat. Ez azért is fontos, mert nem mindegy, hogy mennyire sikerül megverni Szatmáry Kristófot (a választókerület regnáló, fideszes képviselője - a szerk.). Szatmáry Kristóf 42%-nál többet még soha nem kapott, tehát valószínű, hogy veszíteni fog. A Fidesz egyébként fel is adta már Budapestet, erre több jel is utal. Nem indítják újra Varga Mihályt, Gulyás Gergelyt és Kocsis Mátét sem. A Fidesz Budapest helyett már a vidékre koncentrál. Azonban az egyéni választókerületekben lévő győztes kompenzáció miatt a fővárosi eredmények egy vagy két képviselői helyet is hozhatnak a közös listának, amin akár a rendszerváltás is múlhat. A másik dolog, amit néznék semleges szavazóként, az a jelöltek által képviselt ideológia. Ha az ellenzéki szavazó mondjuk DK szimpatizáns vagy a DK ideológiája áll hozzá közel, akkor ott van neki Nemes Gábor. Ha azt szeretné, hogy a Parlamentben az MSZP frakciója legyen a nagyobb, akkor Vajda Zoltánra szavazhat. Aki azt gondolja, hogy a közös kormányzásban a Momentumnak legyen nagyobb súlya, mert a Momentum áll hozzá közelebb ideológiailag, akkor neki szerintem én vagyok a legjobb választás. Én azt gondolom, hogy integratív jelölt vagyok és széles szavazóbázist tudok megszólítani, illetve hogy a Momentum 21 századi programja számomra mindenképpen jobb, mint az MSZP vagy a DK platformja.

fgya.jpg

Fekete-Győr András és Hollai Gábor közösen kampányolnak az Örs Vezér terén.

Mik a kerület legnagyobb problémái és miként tudnál ezeken változtatni, ha megválasztanának?

Én azt gondolom, hogy ha egy jelölt arról beszél, hogy melyik utat kellene leaszfaltozni az egyrészt nem tudja, hogy miről szól az országgyűlési képviselői munka, másrészt betarthatatlan ígéreteket tesz a választónak. Az hogy a kerületben miként mennek az ügyek, az önkormányzati feladat. Bár Orbán Viktor kiüresítette az önkormányzatokat, de elvileg ezeknek az lenne a szerepe, hogy a helyi polgárok olyan képviselő-testületet, olyan polgármestert válasszanak, akik a helyi dolgokkal foglalkoznak. Az országgyűlési képviselő feladata a törvényhozás. Arról dönthet a Parlamentben, hogy milyen adók legyenek, milyen legyen az iskolarendszer vagy az egészségügy. Én például szeretném visszavezetni, hogy a KLIKK helyett újra a kerület rendelkezzen az iskolái felett. Ezt Kovács Péter polgármester nem tudta és nem is tudhatta elérni, hiszen ezt törvény szabályozza. Egyébként jelenleg önkormányzati képviselő is vagyok, tehát arra is tudok válaszolni, hogy mik a kerület legnagyobb problémái. Én azt gondolom, hogy a kerület viszonylag szépen fejlődik. Amit problémának látok az az, hogy a polgárok nincsenek bevonva a döntésekbe. Például vegyük a Reformátorok terét, amiről nem kérdezték meg a helyi lakosok véleményét. A projekt két ütemére összesen egymilliárd forint adófizetői pénzt költöttünk el. Az első ütemben épült a kilátó és a szobrok, amelyek talapzatában Balogh Zoltán korábbi miniszter idézete van bevésve Kálvin és Luther mellé. Ez szerintem abszolút helytelen. A második ütem a csúszdapark, amit háromszor kellett újraépíteni, mert gyerekek sérültek meg benne. Összességében ez az egész projekt nem volt jól kigondolva és megtervezve. A másik probléma a nyilvánosság. Én azt gondolom, hogy nem lehet úgy kerületet vezetni, hogy az adófizetők pénzén fenntartott önkormányzati lapban kizárólag Kovács Péter és Szatmáry Kristóf fényképei és véleményei jelennek meg. Ha leülünk az SZTK-ban, akkor szintén őket kell néznünk a villanyújságon. A Helyi Hírekben külön melléklete van Szatmáry Kristófnak és az újság főszerkesztője havonta csinálja a videóinterjút Kovács Péterrel. A kerületi lakosok nem hallják meg az ellenzéki képviselők hangját. Szintén nagy probléma, hogy más kerületekkel ellentétben nincsen közvetítés a testületi ülésekről, csupán hangfelvétel, amit ráadásul nem lehet később visszahallgatni. Ezek tehát nagy problémák, de önkormányzati hatáskörbe tartoznak.

A kerületi ügyek után térjünk át az országos előválasztásra. Mit gondolsz a miniszterelnök-jelöltekről?

Momentumosként egyértelműen Fekete-Győr Andrást támogatom, azonban a többi jelöltről is megvan a véleményem. Itt állunk most Alsórákoson, tőlünk ötven méterre már az a körzet van, ahol Hadházy Ákos és Tóth Csaba indul. Én nem tudok olyan miniszterelnök-jelöltre szavazni, aki Tóth Csabát, egy politikai bűnözőt akar a Parlamentbe juttatni. Őt támogatja személyesen Karácsony Gergely, illetve Dobrev Klára odaadta neki a DK, Jakab Péter pedig a Jobbik logót. Bár bírósági ítélet nincs Tóth Csaba bűnösségéről, de szerintem ő egyáltalán nem való a közéletbe, így ez a három jelölt nálam kiesett. Jakab Pétert egyébként duplán nem tudom támogatni, miután megszavazta a homofób törvényt. A második számú választásom Márki-Zay Péter lenne. Pálinkás Józsefről nem tudok negatívat mondani, bár ő tagja volt az első Orbán kormánynak, illetve még támogatta a Fideszt, amikor az demokráciaellenesen lecserélte az alaptörvényt. Én azt gondolom, hogy az első fordulóban mindenki szavazzon a szíve szerint, én Fekete-Győr Andrásra fogok, ha pedig a második fordulóba Fekete-Győr nem jutna be, de Márki-Zay igen, akkor rá szavaznék. Ha egyikük sem jut be, akkor én nem megyek el szavazni, döntsenek a többiek. Persze ez kifejezetten az előválasztásra vonatkozik, tehát akár Dobrev Klára, akár Karácsony Gergely, akár Jakab Péter nyeri az előválasztást 2022 áprilisában én a közös listára fogok szavazni.

Az utóbbi hetekben egyre több helyen látjuk, hogy az MSZP-PM összeáll egy blokként, illetve a Jobbikkal a DK és az LMP is sok támogatási megállapodást köt. Ezekkel szemben a Momentum mindössze 12 nem saját jelöltet támogat. Nem félő, hogy a két nagy tábor között a Momentum a földre kerülhet és kevés helyet szerezhet az előválasztáson?

Két héttel ezelőtt még féltem ettől. Azóta azt látom, hogy az emberek fel vannak háborodva. Főleg a zuglóiak, akik ismerik Tóth Csabát és nagyon jól tudják, hogy Karácsony Gergely volt akkor a polgármester, amikor Tóth Csaba kiépítette a kerületben a parkolási maffiát. Ez egy olyan rendszer volt, ami az önkormányzatnak veszteséget termelt, ráadásul a parkolást Fidesz-közeli cégek építették ki. Tehát azok a zuglóiak, akik az én körzetemben laknak nagyon mérgesek Karácsonyra és iszonyatosan csalódottak. Ugyan ez igaz azokra a honfitársaimra is, akik akár melegek, akár csak azt gondolják, hogy mindenkinek joga van azt szeretni, akit szeretne. Ők Jakab Péterben csalódtak nagyot. Az hogy ő megszavazta a homofób törvényt felháborító. Ez a két dolog az elmúlt hetekben történt, a legújabb Medián mérés pedig még ezek előtt készült (itt Jakab Péter 43%-kal vezet - a szerk.). Én azt gondolom, hogy most egy fordulat fog beállni. Fekete-Győr András a mélyponton volt a Partizán interjú után pár héttel, most viszont fel fog emelkedni, mert az emberek észreveszik, hogy a Momentum egy elvhű párt. Például hogy a 13. választókerületre visszatérjek, én biztos vagyok benne, hogy Jakab Péter nem ismeri Nemes Gábort, csupán odaadta neki a logót. De a Jobbik szimpatizáns szavazóknak nem ezen fog múlni a szavazatuk, hanem azon, hogy ők hogyan ismerik Nemes Gábort. Én logók helyett inkább hiteles, kerületi emberek támogatására számítok. Ilyen például Szabó Lajos Mátyás, aki a rendszerváltás óta az egyetlen baloldali polgármestere volt a kerületnek. Ő kiállt egy videóban és azt mondta, hogy engem támogat. Ez szerintem sokkal többet ér, főleg nekem, aki centrista jelöltként áll szemben két baloldali politikussal. Ilyen hiteles támogatóm még Gegesy Ferenc, aki 20 évig volt a kilencedik kerület polgármestere, Kaszás Zoltán, aki a Centenáriumi Iskola igazgatója és egyébként osztályfőnököm is volt, illetve Hargitai István, aki az utolsó független újság főszerkesztője, illetve az MDF alapítója volt itt a kerületben. Utóbbival tehát egy jobboldali, polgári ember támogatását is elnyertem. Ezek tehát mind olyan kerületi emberek, akik hitelesek. Ezért nem gondolom problémának azt, hogy a momentumos jelöltek mellett kevés logó lesz vagy hogy a Momentum nem támogat sok párton kívüli jelöltet. Így legalább megőrizhetjük az elveinket és nem kell olyan politikus mögé állnunk, akinek a pártelnöke homofób vagy mondjuk támogatja Tóth Csabát.

hadhazy.jpg

Hollai Gábor és Hadházy Ákos egymást támogatják az egymással szomszédos választókerületekben.

Mik az első teendők 2022 után egy kormányváltás esetén?

Én azt gondolom, hogy a legutóbbi rendszerváltáskor, '90-ben becsapták az embereket. Lecseréltük a szocializmust egy demokráciára, ahol az emberek azt hitték, hogy az elmúlt rendszer bűnösei felelősségre lesznek vonva. Ez akkor elmaradt. Szintén nem történt felelősségre vonás, amikor Karácsony Gergely átvette Budapest irányítását. Az a Tarlós István, aki a Mahir oszlopokat a bíróság szerint is jogszerűtlenül távolíttatta el nem büntetést kapott az új fővárosi vezetéstől, hanem díszpolgári címet és dupla végkielégítést. Én, mint Momentum tag mindent meg fogok tenni azért, hogy a rendszerváltás után legyen igazi számonkérés és akik kiszolgálták ezt a rendszert, például azzal hogy loptak, azok ellen induljon eljárás és nyerjék el méltó büntetésüket. A másik fontos feladat, hogy vissza kell állítani a demokráciát. Új választási törvényt kell alkotni és a közmédiát fel kell szabadítani a propaganda alól. Ezek azok a feladatok, amiket már az első évben, tehát 2022 végéig meg kell csinálni. A 2022-es költségvetést még idén elfogadják, tehát arra nem lesz idő, hogy a 2022-es gazdasági folyamatokba belenyúljon az új kormány. Ez a 2023-as évtől várható, ennek az évnek a költségvetését már az új Parlamentnek kell meghatároznia. Az elsődleges feladat tehát a demokrácia helyreállítása és az igazságszolgáltatás lesz.

Ha már a költségvetésről beszélünk, akkor térjünk ki a kormány által beígért személyi jövedelemadó-visszatérítésre is. Ezzel kapcsolatban a napokban jelent meg az Azonnalin egy cikked, amiben ezt az intézkedést a gazdagok krumplijának nevezted. Kifejtenéd, hogy mi a problémád ezzel a javaslattal?

A legnagyobb probléma, hogy ebben a tervben nem csak az átlag alatti jövedelműek kapják vissza az adójukat, hanem azok is akik az átlag fölött keresnek. Ez egyfajta választás előtti osztogatás, ami ráadásul megnöveli a költségvetési hiányt. Idén elértük a gyurcsányi szintet, tehát a magyar államadósság a 2011-es magasságban van. Az Orbán-kormány úgy fogja tehát átadni a hatalmat 2022-ben, hogy az ország GDP arányos eladósodottsága nagyobb lesz, mint előtte. Jelenleg 81%-on van ez a mutató és ennél az adóvisszatérítés után csak még rosszabb lesz a helyzet. A másik, hogy a személyi jövedelemadó-visszatérítés logikusan azoknak segít, akik adóztak. Azoknak, akik a pandémia alatt elveszítették az állásukat, mert például a vendéglátóiparban dolgoztak ez az intézkedés nem ad semmit. Ez egy igazságtalan rendelkezés, ami arra szolgál, hogy a középosztályt lekenyerezze a választások előtt. Ez ugyan olyan, mint a krumpliosztás a közmunkások között, csak őket sokkal könnyebben meg lehet nyerni, mivel kiszolgáltatottak és nem rendelkeznek egy biztos egzisztenciával. Az összes ilyen lépés, a CSOK-tól kezdve, a 3 millió forintos felújításon át, a hétüléses autók vásárlási támogatásáig a középosztályt célozza és a szegény embereken nem igazán segít. Ezek mind patikamérlegen kimért rendelkezések arról, hogy mit kell adni az embereknek, hogy elaltassák a figyelmüket a tényről, hogy szétlopják az országot. Mert gyakorlatilag folyamatosan lopnak. Beszélgettem egy volt minisztériumi dolgozóval, aki elmondta, hogy Gyurcsány és az MSZP kormányok alatt is loptak, de volt egy különbség. Régen megjelent egy pályázat vagy projekt, aminek a célja egy adott térség vagy település fejlesztése volt, majd erre azonnal rátelepültek a hiénák, akik el akarták lopni a pénzt. Most viszont teljesen másként működik a rendszer. A projektek csak akkor jelennek meg, amikor már megvan, hogy ki fogja ellopni a rá szánt pénzt. A pályázatok öncélúan, csak a lopásért történnek szerte az országban. Egy harminc centis kilátó nyilvánvalóan nem fog egyik településnek sem segíteni, de ha elég sok van belőlük, akkor arra nagyon sok EU-s támogatást le lehet nyúlni.

Szólj hozzá

előválasztás