2021. aug 08.

A legfontosabb feladatunk, hogy visszaforduljunk a romlásba vezető útról - Interjú Palotás Jánossal

írta: Szabó M. András
A legfontosabb feladatunk, hogy visszaforduljunk a romlásba vezető útról - Interjú Palotás Jánossal

Palotás János független előválasztási jelölt Budapest 13. számú országgyűlési egyéni választókerületében. A politikus 1990 és 1994 között a magyar Parlament tagja volt. Alapítója és elnöke volt a Vállalkozók Országos Szövetségének. 2015-től a Quaestor, a Hungária és a Buda-Cash brókercégek károsultjait képviseli a bíróságon. Az előválasztáson függetlenként indul, az Új Világ Néppárt támogatásával.

Miért pont most tértél vissza a politikába 27 év elteltével?

Én tudom, hogy nem most tértem vissza. 2015-ben amikor három brókercég bebukott, mintegy 60 ezer károsulttal, akkor az én irodám vállalta el közülük 1650 vállalat és magánszemély képviseletét. Ez számomra egy nagyon komoly politikai döntés volt. Még Európában is viszonylag példa nélküli módon a bíróság elé citáltuk a magyar államot. Az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Bank jogállamisággal ellentétes, polgárjogi szempontból bűntettnek is minősíthető tiltott gazdasági tevékenységének az eredményeként károsult meg 60 ezer magyar állampolgár, mintegy 300 milliárd forinttal. Jelenleg azon dolgozunk, hogy ősszel az Európai Bíróság elé vigyük ezt az ügyet. Az elmúlt hat évben ez a per lefoglalta a szakértői irodám munkájának a 90 százalékát. Földolgoztunk 6-7 százezer oldalnyi dokumentumot, készítettünk néhány tízezer oldalnyi szakértői anyagot. Én megnézném az ellenzéki előválasztás bármelyik indulóját, hogy melyikük dolgozott többet a jogellenesen működő magyar állammal szemben. Tehát nem most tértem vissza a politikába. Az hogy a köztudatban nem annyira voltam benne, az igaz. Rendszeresen küldünk a különböző médiafelületeknek meghívókat a tárgyalásokra. Egyszer jött el, egy ellenzéki média. Ugyanakkor van értelme annak, hogy most indulok el az előválasztáson. Az Európai Bírósághoz a Bizottságon keresztül vezet az út. Bár ez hivatalosan politikai háttér nélkül működik, azért ott súlya van annak, ha egy tagállam parlamenti képviselője áll a folyamat mögött.

pal_1.jpg

Palotás János, független előválasztási jelölt Budapest 13. számú választókerületében.

Mi történik a brókercégek ügyével egy kormányváltás esetén?

Én kezdeményeztem az ellenzéki pártoknál, hogy állapodjunk meg arról, hogy a választás után itt egy teljes körű kártalanításra van szükség. Azért ezt magyarázni kellett nekik, hogy az új kormány egy demokráciában jogutód. Abban nincs vita, hogy ez az ügy az Orbán kormány bűne, de a kártalanítás kérdésében már nem volt egyetértés. Most megjelent a hatpárti kormányprogram, amit én gond nélkül írtam alá, mert minden pontjával egyetértettem. De nem szerepel benne, hogy ezeket a károsultakat kártalanítani kell. Ráadásul az Orbán kormánynak nagyon sok társadalmi csoporttal szemben van bűne. Gondolhatunk itt a magánnyugdíjpénztárak államosítására, a köztisztviselői státusz elvételére vagy a svájci indexálás megszüntetésére. Ez utóbbi nem egy 13. havi nyugdíjat, hanem két és fél hónapnyit vesz el azoktól, akik már 2011 óta benne vannak a rendszerben. Ezekről mindig beszél is egy hétig az ellenzék, de a kormányprogramba sajnos ezek már nem kerültek be.

Rajtad kívül hárman indulnak az előválasztáson a választókerületben, Hollai Gábor, Nemes Gábor és Vajda Zoltán. Róluk mit gondolsz?

Elolvastam mind a három jelölt életrajzát. Egyikről sincs okom azt hinni, hogy nem a demokrácia elkötelezett híve. Évek óta itt dolgoznak önkormányzati képviselőként és elfogadhatatlannak tartják az orbáni kormányzást. Ez igaz a legtöbb körzet, legtöbb indulójára is, hogy a becsületességüket és elkötelezettségüket nem lehet megkérdőjelezni. Viszont azt tudni kell, hogy amiről most döntünk az a jogalkotásban való részvétel. Ennek a törvényhozásnak jogszerű törvényeket kell majd kitalálnia, megalkotnia, végrehajtania és ellenőriznie. Ehhez azért nem árt egy felkészültség. Nyilván a 2022-es választás arról fog szólni, hogy valaki Fidesz-párti vagy ellenzéki összefogás-párti. Viszont az előválasztáson a választópolgárnak arra is oda kell majd figyelnie, hogy a választás után nem egy mindennapi feladat vár ránk. Ettől függetlenül mind a négyen aláírtuk, hogy ugyan az előválasztáson ellenfelek vagyunk, de a győztes mögé mindannyian beállunk. Én ezt komolyan is gondolom, tehát ha valaki más nyer, akkor én minden szimpatizánsomat arra fogom bíztatni, hogy a győztesre szavazzon a választáson. Mert ennek a társadalomnak ma a legfontosabb feladata a romlásba vezető útról való visszafordulás. Ahhoz, hogy vissza is találjunk kell az olyan tudás, amivel szerintem én jobban rendelkezem, mint az átlag. De a megfordulásnál nincsen fontosabb, mert anélkül a tudás sem ér semmit.

Az ellenzéki előválasztást sokan kritizálták azért, mert a hat párt kiszorította a civileket a versenyből. Te ezt hogyan látod független indulóként?

A hat párt nagyon sokáig blokkolta a külső szereplők részvételét. Ez mostanra valamennyire kinyílt, de a rövid idő miatt nagyon sokan el vannak veszve. Ahelyett, hogy keresték volna a magasabb szaktudással rendelkező szakértőket, inkább pártpolitikán belül szerették volna kiválasztani a jelölteket. Ez szerintem hiba. Én is tárgyaltam a hat párt vezetőivel és elmondtam nekik, hogy ez így nem jó. Nem az a probléma, hogy engem gátolnak a választáson való elindulásban, hanem hogy tömegesen lenne szükség a hasonló jelöltekre. Meg kellett volna keresni jogtudósokat, közgazdászokat és egészségügyi szakembereket és őket meggyőzni az indulásról. Rengeteg ilyen szereplő van, egy Surányi György, egy Bárándy Péter, akikre az országnak szüksége van. Ezeket az embereket rá kellett volna beszélni az indulásra. Egyrészt biztos nyertese lett volna az említett nevek bármelyike, bármelyik körzetnek, másrészt tudásukkal is képesek lettek volna segíteni valamelyik frakció munkáját. Sok mindent lehet Orbánra fogni, de az előválasztás szabályait nem ő hozta meg. Hozott a Fidesz olyan törvényeket, ami befolyásolta az előválasztást, például az egylistás kényszert, de ezek 2022 áprilisára vonatkoznak. 2021 szeptemberére teljesen szabad megállapodást hozhatott az ellenzék, ami szerintem nem lett tökéletes.


pal.jpg

Pálinkás József pártja, az Új Világ Néppárt Palotás Jánost támogatja.

Jelenlegi megállapodás szerint az Új Világ Néppárt támogatásával indulhatsz az előválasztáson. Ha ők legalább öt helyet szereznek, akkor saját frakciót is alapíthatnak, ahova te is beülsz. Mi történik akkor, ha nem tudnak saját frakciót alakítani, viszont te bejutsz a Parlamentbe?

Amikor én bejelentkeztem a pártelnököknél, akkor azt mondtam nekik, hogy döntsék el ők, hogy melyik frakciónak van rám szüksége. Szerintem például a DK frakciójához nem lenne sok értelme csatlakoznom, mert ott van Dávid Ferenc, aki egy jól fölkészült közgazdász és ugyanolyan területről érkezik, mint én. Korábban egyébként mi dolgoztunk is együtt. De nem zárkózom el a DK-tól sem, válasszák ki ők, hogy kinek van rám szüksége. Nekem bármelyik elfogadható. Most hoztak egy olyan szabályt, hogy mondjuk meg most, hogy melyikbe szeretnénk beülni, ha az ÚVNP nem tudna frakciót alakítani. A kiválasztott pártnak pedig azt kell mondania, hogy befogad. Szerintem ezek nem jó szabályok, holott én bármelyikbe beülnék segíteni. Végül egyébként megadtam négyet és ebből egy megadta a befogadást. Én ezt köszönöm nekik. Azt, hogy ez melyik párt nem fogom elmondani. De öngólt lőnek, ha ők kiadják hamarabb, mert az az ő jelöltjüket gyengíti. Azt ugyanis nehéz lesz megmagyarázni a választóknak, hogy én nem vagyok tagja annak a pártnak, sőt a frakciójába is csak akkor ülök be, ha az ÚVNP nem tud öt jelöltet bejuttatni a Parlamentbe.

Az előválasztáson miniszterelnök-jelöltekből már hatan vannak. Közülük kit tudnál támogatni?

Konzekvens lesz a válaszom, bármelyiket támogatnám. Nem is csak a választáson, hanem utána is. Országgyűlési képviselőként az ember visszautasíthatatlanná tudja tenni, hogy a miniszterelnök meghallgassa a gondolatait. Én ezeket el is fogom mondani, megpróbálom majd meggyőzni, de döntenie neki kell majd. Például az adópolitikai elképzelései miatt sokszor kritizálom Karácsony Gergelyt, de neki is nagyon szívesen segítenék, mert a célja nemes. Hozzám a legközelebb nyilván Pálinkás József áll, akit két cikluson keresztül választottak meg a Magyar Tudományos Akadémia élére. Az én életpályámhoz és a tudomány iránti elköteleződésemhez ő illik a legjobban. Nyilván a fiatalos attitűd Fekete-Győr András mellett szól, a szakmai felkészültség inkább Dobrev Klára mellett. A legkevésbé elutasított Karácsony Gergely, de szerintem hasonló Márki-Zay Péter is. Utóbbinak volt két nyilatkozata, ami nekem nagyon tetszett. Az egyik, hogy közölte: ő szakértőket venne maga köré. Normál esetben nincsen semmi probléma azzal, ha a politikai pártok biztonságos hátterét az adja, hogy közel azonos számú helyet kapnak a kormányban. Viszont most nem egy átlagos helyzet van. Most nem elég, hogy a minisztereket körbevesszük szakértőkkel, a kormány legmagasabb fokaira is szakértőket kell helyezni. A másik nyilatkozata, ami tetszett, hogy hogyan lehetne az egyfordulós előválasztás miatti aránytalanságokat kompenzálni. Valamennyi ellenzéki párt tiltakozott, amikor a Fidesz bevezette az egyfordulós választást. Ezek után megcsinálták ugyan ezt az előválasztással. Márki-Zay azt mondta, hogy ha már így alakult, akkor legyen súlyozott szavazás. Tehát a szavazó nem egy ikszet ad, hanem sorrendbe állítja a jelölteket. Így egy viszonylag arányos eredményt lehetne kihozni egy forduló alatt is. Ezzel a két nyilatkozatával két nagyon lényeges kérdésben fogalmazott meg olyan álláspontot, ami nem lett általános, pedig az én hitem szerint neki van igaza.

Egy 2022-es kormányváltás esetén az egyik legnagyobb feladata a mostani ellenzéknek az elszámoltatás lesz. Erre milyen módszerek vannak, hogyan lehet ezt véghez vinni?

Hadd kezdjem egy példával. Nem annak a gyilkosnak a legjobb, akit 25 éven keresztül nem érnek utol, mert az 25 évig retteg attól, hogy le fog bukni. Annak a legjobb, akit két hét múlva elkapnak, rosszul emelnek vele szemben vádat és felmentik. Így papírja van arról, hogy nem követte el a bűncselekményt. Ez nagyon nagy veszélye a 2022 utáni időszaknak is. A rosszul elindított eljárásban a bíróság sem itthon, sem az európai jogban nem marasztalhatja el a bűnöst. Rossz eljárás lehet például, hogy az 1000 milliárdos ellopott vagyont úgy próbálják meg visszavenni, hogy Tiborcz-adót vetnek ki rá. Tiborcz-adót ugyanis az európai jogrendben nem lehet kivetni. Egyrészt azért, mert ez vagyonelkobzásnak számít, másrészt mert nem bűnöstől véleményem szerinti bűnözőről elnevezett adót nem lehet beszedni. Én például biztosan nem fizetnék ilyet és megnyerném az adópert. Itthon valószínűleg, az uniós bíróságon pedig biztosan. Nyernének ugyan úgy a NER lovagok is és kapnának egy fehér papírt, ami tisztára mossa a pénzüket. De jogilag minden további nélkül van mód az elszámoltatásra. Nem szívesen mondom végig ennek a technikáit, mert akkor gondolkodhat a mai Fidesz, hogy hogyan tudja ezeknek a kivitelezését előre megnehezíteni. Viszont például az európai jogban nem tudnak jövő tavaszig sem változtatni és az alapján is sok mindent el lehet érni. Bizonyos jogalkotási elemeket semmissé lehet tenni, a semmis jog alapján szerzett vagyont pedig vissza lehet venni.

 38e8774d-c880-48fc-a2de-2cb624055a2e.jpg

Palotás János a 90-es évek egyik legismertebb politikusa volt. Népszerűségéhez a híres csokornyakkendője is hozzájárult.

Vegyük például a Pegasus-botrányt. Annak kapcsán hogyan történhet felelősségre vonás 2022 után?

Itt is sokan megszólaltak, a baj azonban az, hogy mindenki középen akar elindulni. Ott kell kezdeni, hogy szabad-e lehallgatni politikai ellenfeleket. Ha erre a magyar jogrend és az uniós jogrend szerint is az a válasz, hogy nem, akkor ennek megvan a jogorvoslata. Aki pedig bármilyen módon, például a nemzetbiztonsági bizottság tagjaként akadályozza ennek a feltárását, az szintén jogsértést követ el. Több ellenzéki szakpolitikus is azt mondta, hogy sajnos nem lehet elítélni a kormányt, hiszen hoztak egy olyan törvényt, ami engedélyezi Varga Juditnak, hogy bármilyen lehallgatást elrendeljen. Ilyenkor én csak nézek, hogy egy ilyen mondatot én államvizsgán már lehet nem bocsájtanék meg. Ráadásul Varga Judit azt mondja, hogy ő ezeket az engedélyeket csak formailag vizsgálta meg. Ez egy önbeismerés, egy vallomás. Az igazságügyi miniszter ugyanis a garanciális elem a jogban. Ha nem tudja fekete-fehéren bizonyítani, hogy a lehallgatásnak jogos alapja volt, akkor ezért ő elítélhető.

Mondtad, hogy Márki-Zay Péter több kijelentésével is egyetértettél. Mit gondolsz arról az elméletéről, hogy az ellenzék abszolút többséggel, kétharmad hiányában is módosíthat majd Alaptörvényt és sarkalatos törvényeket?

Meg lehet csinálni, de ezek az utak kétségesek. Sokkal könnyebb a jogsértő törvényről bizonyítani, hogy semmis, mint a jogsértő törvényt a jogszerűség mezsgyéjén jogsértően megsemmisíteni és helyette újat alkotni. Ha bizonyítható a jogsérelem, akkor a törvény hatálytalan és helyette hatályost kell alkotni. De érteni kell ezeket a jogi folyamatokat, mert a mögötte lévő munka nagyon nehéz.

Hollai Gáborral, a Momentum jelöltjével készített interjú itt, míg Nemes Gáborral, a Demokratikus Koalíció jelöltjével az interjú itt olvasható.

Szólj hozzá

előválasztás